PW-kurs

Kursen igår gick som sagt bra. Första passet var markarbete över hinder, där vi fick göra fyra olika övningar. Sandra filmade men hon verkade inte fatta att det går alldeles utmärkt att zooma så jag såg bara ut som en prick när vi red de två första övningarna, därför laddade jag aldrig upp dem på YT utan gjorde istället två bilder på hur vi red dem.

Övning 1



Jag har ritat övningen i höger varv. Den gick ut på att vända upp i trav på trekvartslinjen (ungefär) och sen trava rakt fram till mitten av ridhuset. Där låg fyra travbommar på en liten 10 m volt till vänster som vi skulle trava över. Direkt efter volten skulle vi göra skänkelvikning ut till spåret undan höger skänkel, dvs åt vänster. Därefter skar vi av ridhuset lite och gjorde samma sak på nästa långsida. Man behöver inte vara en raketforskare för att förstå hur man ska rida övningen i vänster varv.

Den här övningen passade inte mig och Calle särskilt bra. Han var bara stressad och började galoppera när jag gjorde skänkelvikningen, knäppte av i nacken hela tiden. Vi får väl se om jag ska öva på den hemma, det kanske vore en bra idé.

Övning 2



Den är illustrerad i båda varv. Övningen gick ut på att trava på 10 m volt över de fyra bommarna som vi använde oss av i övningen innan. Vid voltslutet fattar man förvänd galopp och galopperar som i ett timglas till nästa 10 m-volt-travbomme-sekvens. Därefter förvänd galopp igen osv.

Den här övningen gick bra, fast det hade kunnat gå bättre. Calle var flamsig och okoncentrerad, det blev konstant lite av och på (inte så jävla bra). Det här ska jag definitivt öva på hemma. Framförallt för att jag gillade övningen, men också för att det var så tydligt att jag behöver öva på att behålla en jämn kontakt med hästen i den förvända galoppen. I såväl tyglar, som skänklar och säte.

Övning 3



Övningen består av sex studs fram till ett räcke, därefter fem KORTA galoppsprång till ett till räcke. De första gångerna skulle vi göra halt innan det andra räcket, i början var jag för lätt i sadeln så det tog ett tag innan jag fick stopp på honom. Den tredje gången satte jag mig ner ordentligt och halverade bromssträckan. Sista gången skulle jag fortsätta på hinder och då tog han verkligen min förhållning och gick på fem galoppsprång. Eventuellt hade jag velat att jag hade gjort lite mer plats för det femte men det är så svårt!

Det jag tyckte var svårt var att Calle gärna rinner iväg lite över studsen och första räcket, vilket i sin tur gör det svårt att få tillbaka snabbt nog till de fem korta galoppsprången. Jag antar att det är syftet med övningen också?

Övning 4



Den här var rolig! Det gick bra, men detta ska jag tänka på:
- Var mer noga med övergångarna, med andra ord måste jag öva på övergångar mellan trav och galopp hemma.
- Se till så att han fattar rätt galopp när jag ber om det, han/jag får inte rätta EFTER fattningen.
- Inte ha sån fruktansvärd sits över hinder som jag hade i allra sista språnget. :P

Nästa pass hoppade vi bana och det såg ut såhär



Första gången blev det helt knasigt inför det minsta hindret på hela banan, det var typ 70 cm högt och han stannade. Fick en sjukt dålig väg och det var precis samma sak som hände när jag var på P&J förra helgen, samma typ av sväng även om denna var skarpare. Skärpning Siri.

Jag red på sju galoppsprång mellan de två sista hinderna första gången, men det fick jag inte göra. Så nästa la jag upp galoppen något och red på sex. Jag är extremt nöjd som lyssnade och korrigerade, med fint resultat. Även om vi hoppade låga hinder så är det allt det mellan hinderna som räknas just nu.

Jag måste dock få ordning på rakriktningen, det blir lite väl snett huvud ibland och bogar som flyger hit och dit. Jag tror dock att vi kommer komma dit så småningom.

Permalink Träningar Kommentarer (5) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Lina - Inridning, tävling och graviditet!

Åh, övning 3 och 4 blev jag verkligen sugen på! :P

Postat av: Emelie

Vilka roliga och nyttiga övningar! De måste jag testa någon gång =) Kul att du skrev ut dom!



Det ser jätte fint ut för dig och Calle! :)

Postat av: Lina - Inridning, tävling och graviditet!

Sv: Det är vita stenar i guldinfattning ;-)

Postat av: sara

sv: Ja själva orginalmallen har jag förstås inte gjort men allt annat! :D Tack!



Åh vad fina ni är! Gillade du PW? :)

Postat av: Malin

Väldigt intressanta filmer!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback