Hur vi utvecklas

Jag vet inte om jag har skrivit det förut, men Calle är den första hästen jag tävlar "på riktigt" med. Vi har debuterat på tävlingsbanorna tillsammans, då han inte heller hade tävlat något när jag köpte honom. Det är rätt kul, men jag tror också det är en av anledningarna till att han är lite svår.

Nu tänkte jag i alla fall visa två filmer för er - en filmad i november 2009 (på en av våra första tävlingar tillsammans), och en filmad i november 2010 (på vår senaste tävling tillsammans). De är filmade på samma tävlingsplats! Nu ska ni få se hur vi ha utvecklats. :)

November 2009, 100 cm, 4 fel


Det här var en av våra värsta perioder tillsammans egentligen. Calle var en riktig pain in the ass att rida, som ni ser drar han tyglarna ur min hand hela tiden. Man ser även hans orutin med tanke på hur han vinglar framför alla hinder och är lite tittig, överhoppar sig på oxarna osv. Sen ser han spänd ut över hindrena och hoppar med rätt dålig teknik. Tappade tyglarna mellan hinder nr. 5 och kombinationen, han inte få tag på dem och rev första hindret i kombinationen. Ett typiskt fel för oss på den tiden.

November 2010, 100 cm, 0+0 fel


Här tycker jag att allting är bättre. Vi har bättre galopp, Calle hoppar med bättre teknik och med mer rutin, han är mer avspänd, jag rider bättre. Han är finare i munnen och rytmen var bra nästan hela tiden. Självklart finns det mycket att jobba med, men det här är tänk i jämförelse med den tidigare videon.

Ser ni också skillnaden?

Permalink Tävling Kommentarer (3) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Emelie

Det är stor skillnad! Kul med en sån stor förändring, ni ser mycket mer samspelta ut nu =)

Postat av: Bella

Klart man ser skillnad! Bra jobbat tillsammans. Precis som du säger finns det en del att jobba på, men det är ju charmen med ridningen...att man hela tiden kan utvecklas:)



Tycker du fått en bättre position i sadeln på den senare filmen. Och precis som du själv skriver utnyttjar du galoppen bättre. Försök träna på att bibehålla kontrollen och precisonen i den större mer vägvinnande galoppen så kommer det nog släppa ytterligare ett snäpp och det kommer bli lättare att hitta rätt avsprångspunkt innan hinder:)

Postat av: Bodil

Det är jättestor skillnad, det måste kännas jättekul! Har precis hittat din blogg, och den är riktigt bra! Kommer följa er med stort intresse! =)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback