Taggar

Idag red jag på volten med lite bomma och två minipinihinder. Jag hittade fem bommar och lyckades få loss fyra hinderstöd ur snön (hatar snö) så jag satte upp två studs och tre travbommar direkt på marken. De låg på en stor volt.

Jag började med att trava över bommarna i båda varv, vilket gick sådär så jag kortade tyglarna och red med nästan raka armar och då hittade jag äntligen takten. Troligtvis hade jag för långa tyglar från första början, vilket ibland kan vara svårt att känna. Sen galopperade jag över studsen som med avsikt var lite korta så att han fick sätta sig ordentligt på bakbenen och lyfta ordentligt med frambenen. Calle ska ju alltid överhoppa sig så det var lite jobbigt för honom när avståndet var så kort, men det är bara nyttigt.

Jag lade ihop övningarna så att jag travade över bommar och galopperade över studsen på en volt, dvs halva galopp och halva trav. Jag skulle kanske önska att övergångarna från galopp till trav skulle gå lite snabbare men det är också en av våra svagheter när vi jobbar på det här sättet. Han vill helst galoppera hela tiden och tuffar runt på stället om det så behövs.

Jag har ju en väldigt lätt sits och har därför svårt att sätta mig ner och göra en abrupt avsaktning, typ sätta honom på plats. Jag vet inte om jag tycker att det är bra eller dåligt, men det är det sättet jag gillar att rida. Jag sitter nästan aldrig ner i avsaktningar vare sig det är till trav, skritt eller halt. Har ingen aning om vad det kommer ifrån men jag trivs bäst att rida på det sättet (och det gör nog Calle också).

Jag ställde upp ett stativ och filmade, men har inte ens orkat kolla på filmen än. Jag lägger upp den någon gång nästa vecka tror jag. Imorgon ska jag träna för PW som jag har tjatat om och då blir det film från åtminstonde första ridpasset! Den kommer jag lägga upp imorgon kväll. :) Längtar som fan tills imorgon alltså, är så sjukt träningssugen.

Permalink Dagens ridning Kommentarer (2) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Wenche Liwing, livet i Belgien

sv. nja, engelska skulle jag väl inte kunna påstå att vi pratar. Min chef är URUSEL på engelska, det bästa han får fram är väl håsh (horse). Men han har blivit bättre i och med att jag tränar honom i engelska så nu pratar han väl egentligen förståeligt. Men För det mesta pratar han Vlams (holländska) med mig =) så, ja jag har lärt mig ett nytt språk:P

Postat av: sara

Kul med trääääning för bästa pontuuus! :D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback