Planer inför intervaller

Jag satt och red intervaller i torsdags och kände att jag ville göra det lite annorlunda. Dels med en bättre plan och förhoppningsvis då även ett bättre resultat. Såhär ser min plan inför kommande intervallträningar ut:

1. Uppvärmning - det blir skritt på lång och kort tygel  och därefter trav i femton respektive tio minuter. Ingen galopp i uppvärmningen. Jag ska försöka undvika att sätta press på honom eftersom jag i värsta fall hamnar i en situation där jag måste ta itu med något slags problem.

2. Skrittpaus - ett par minuters skrittpaus där jag sätter igång intervallerna på mobilen.

3. Intervall nr ett och två - en gång i vardera galopp. Här rider jag i två minuters arbetstempo med två minuters skrittpaus mellan varven.

4. Intervall nr tre, fyra, fem och sex - två gång i vardera galopp. Här rider jag först i banhoppningstempo en minut för att sedan direkt övergå till samlad galopp under en minut. Två minuters skrittpaus mellan varven

5. Avjoggning - sker i rätt långsam takt. VIKTIGT att han bär sig själv och inte lägger sig i handen. Skulle han mot förmodan lägga sig i handen får jag göra något åt det, till exempel tempoväxlingar. Syftet här är hursomhelst att han ska återfå någorlunda normal puls under en längre tid. Hur många minuter jag joggar av kommer troligtvis variera men jag räknar med ungefär fem minuter.

6. Avskrittning - sker på lång tygel tills han har vilopuls, det vill säga ca 15 - 20 min (ibland längre beroende på dagsform och underlag).

Total  tid: 1 h 20 min

(haha, byråkrati-Siri har varit i farten)

Be well childs, nu ska jag ladda inför morgondagen. Jag ska hoppa lite bana på en P&J, 100 resp. 110 cm. PuUuuUUuZzzZZZzzZZZzzZZZ kÅÅmpIiIizzZZar.

Permalink Allmänt Kommentarer (2) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: sara

sv: Åh vi kommer gärna och kollar! :D Är de vaccinerade och allt sånt? Vore toppen med fler bilder! Vart bor du exakt?

Postat av: Elin

Vilopuls har man bara när man sover, kan endast mätas om man har skillsen att räkna direkt man uppvaknat på morgonen. Pulsen vi "vilar" i, eller har när vi inte gör något särskilt är arbetspulsen :) Ditt upplägg låter vettigt.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback