Att passa in en pullarnosgrimma

Jag är nog inte den enda som stör mig på hur vissa människor spänner sina nosgrimmor. Det är klart att ingen kan vara perfekt men ibland undrar jag var och hur en del lärde sig de absoluta grunderna om hur man använder och anpassar hästens utrustning.

När jag passar in en pullarnosgrimma på Calle tänker jag på tre saker.

1. Att ringen på nosgrimman ska sitta precis under sidostycket på tränset




2. Att mitten av plattan på nosryggen ska sitta i höjd med Calles kindben. Det beror såklart på hur hästens huvud ser ut, men på Calle tycker jag att det stämmer perfekt.




3. Att spännet på remmen som går under bettet inte hamnar för nära bettet och hästens mungipa. Tycker ofta att pullarnosgrimmor gör det faktiskt, och då har i alla fall inte jag någon lust att använda dem.



Tänker ni också på samma saker som jag gör? Om inte, hur gör ni?

Permalink Utrustning Kommentarer (1) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Pernillaheterja :)

Jättefin blogg!



Vad heter din häst? :D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback