D-day 935

Jag tycker att genetik är fruktansvärt intressant och även avel. Jag har bestämt mig för att göra lite research på Calles stam för jag vet inte så mycket om den. Jag tänkte göra det som en liten serie här i bloggen och presentera en häst ur stammen per inlägg, och jag gör ett inlägg så ofta jag hinner (tänkte göra ett om dagen). Hoppas ni tycker det är intressant, och om ni inte gör det gör i alla fall jag det. ;)

Calles pappa, D-day 935 (tyskt varmblod)


Född: 1992
Mankhöjd: 167 cm
Färg: Skimmel
Stam: Donnerschwee - Donnerhall - Welt As
Godkänd för avel i: Sverige, Olderburg, KWPN och Australien
Värdebokstav: AB

På 100 dagars testet i Neustadt-Dosse (Tyskland) 1996 bedömdes D-day som den bästa dressyrhingsten, med fem stycken 10:or bland annat för ridbarhet och temperament. I riksföl 1999 var alla sex finalister efter D-day och i 3-års championatet 2001 fick 14 av hans avkommor dressyrdiplom och tre stycken fick hoppdiplom, 53% blev klass 1.


På BLUP står det såhär: Maskulin välproportionerlig hingst med naturlig resning. Lång väl ansatt hals, välliggande bog, gott djup och något kort rygg. Något tåvid fram, hjulig höger bak. Taktmässig rörlig skritt. Mycket bogfri trav. 9 9 7 8 9=42 (4,5år)

Några av D-day's avkommor
Dark Surprise, sto född -96, D-day - Donnerschwee - Purioso Keur


Rids av Susanna Bordone som representerar Italien i fälttävlan, just nu aktuell i Kentucky. Dark Surprise är en ren och skär dressyrhäst som Susanna har ridit på bland annat dressyr-EM i Windsor.


Stonefire 1074, hingst född -98, D-day - Donnerschwee - Roderik


Godkänd hingst som tidigare var registrerad att vara efter Levantos II. Efter ett DNA-prov i samband med godkännandet blev han omskriven. Felet berodde tydligen på en förväxling av sperma när Stonefire's mamma betäcktes. Har exporterats till USA och tävlade Prix St. Georges och Intermediaire I år 2008 (hittar inga senare, orkar inte leta ihjäl mig).


Wictory D, valack född -98, D-day - Donnerschwee - Trofé


Tävlas internationellt av Carl Hedin.


Bildkällor; 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Permalink Calles stam Kommentarer (1) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Lina - Inridning, tävling och graviditet!

Stonefire är så jäkla lik Roderik så det är helt sjukt! ^^

Wictory D delade jag stall med förut, när han var unghäst =) Eller nej, han stod nog inte i samma stall, men på samma ställe iaf :P Så han och Sawanna var hag-grannar ^^


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback