Edward Gal

Det krävs ingen raketforskare för att se vilken enorm kraft och explosivitet (finns inte det ordet eller?!) det ligger bakom Totilas fantastiska rörelser. Hur rider man en sån häst egentligen? Hur tar man till vara på den enorma, men kanske svåråtkomliga, kapaciteten?


När EG gick in i Globen blev det tyst, och jag var tvungen att kommentera hans orangea stövlar - SÅ fula. Efter några misslyckade försök att kallprata med flera tusen människor, kom äntligen hästarna som skulle tränas in i arenan. De två första var en fyraåring och en femåring, och efter dem kom en sjuåring och en tioåring in.

Den största fokusen var att hästarna skulle ha framåtbjudning och att ryttarna verkligen skulle våga rida sina hästar framåt. När de äldre hästarna kom in blev det som värsta uppvisningen och de började rida jättesamlat i galopp. Det första EG sa till dem var att de skulle sluta samla och rida framåt, han menar att en samlad galopp är inte en långsam galopp. En samlad galopp har bara riktat sin kraft åt ett annat håll, och jag tycker att Totilas är ett typexempel på det. Han har en fantastisk kraft i sin samling, som lätt omvandlas till elasticitet i ökningarna.

De fick öva mycket på att förbereda rörelser. Hästarna ska inte göra rörelser för att "dem vet vad som kommer", utan för att vi ber dem göra det. Till exempel bytte dem galopp av sig själva efter en diagonal sluta in till medellinjen, så det jobbade han ganska mycket med. Att göra ett steg i taget och göra hästarna uppmärksamma och sätta igång deras vilja att prestera! 

Jag tror att framåtbjudningen är det som har gjort EG och Totilas så framgångsrika tillsammans. Det är en fantastiskt häst, men han behöver såklart en fantastisk ryttare också. Risken att någon tar bort Totilas framåtbjudning och istället håller igen kanske finns nu när ett ryttarbyte är på gång? Kommer han fortfarande sopa mattorna med motståndarna? Vad tror ni? Kommer någon annan våga ta tillvara på all kraft i den hästen? Imorgon får man för övrigt veta vem som blir hans nya ryttare...

Permalink Allmänt Kommentarer (4) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Åsa

Min tanke är "It takes two to tango". Gal och Totilas är ett fantastiskt team och det är de två tillsammans som fått framgångar. Blir spännanade att se vem som ska rida honom nu och om de blir lika framgångsrika.

Postat av: Lina - Inridning, tävling och graviditet!

Åh, hade gärna sett den clinicen på plats!! avis

Jag hade inte viljat ta över en sådan häst, fy vilken press...

Postat av: Sara Wahlund- Unghästar/ Världscup häst.

Jag tror att de kommer "slarva" bort hans power, jag anser att det är EG och Totilas som är oslagbara inte EG själv inte heller Totilas själv, utan dom som ett team är oslagbart.

Ja jag är ett EG o Totilas fan o hatar att de har splittrat dem.. haha.

Postat av: Edit

Nu har de avslöjat att det blir Rath. Visst såg vi väl honom på öppna dressyrträningen på globen? Har för mig att han var en av dem som red där...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback