Tömkörning

Idag var jag busig och bytte min dag för tömkörning, som skulle vara imorgon, och hade den idag istället. Min 18-åriga lillebror var nämligen med mig i stallet så jag tyckte inte att det kändes schysst att rida ut då. ;) Han hjälpte mig att mocka, fylla min höpåse och bära fram och plocka bort bommar på volten.

Började med att tömköra på volt i trav och galopp, tio minuter i varje varv. Calle gick väldigt bra men han ville hellre galoppera än trava eftersom att det blåste som in i Judas. Därefter fick han trava över sex stycken bommar med ca 1,20 m mellan, fem minuter i varje varv. Han fick gå över i en mycket långsam takt så att han var tvungen att ta i ordentligt i bakkärran för att komma över allihopa. Han var vääääldigt fin i vänster varv.

Har funderat lite och kommit fram till att jag ska börja med intervallträning utan ryttare på honom, eftersom att jag alltid gör det på ridbanan (finns inget lämpligt närliggande ställe i naturen). Även om det innebär en viss styrke- och konditionsträning även för mig så tycker jag att det är onödigt att ha ryttare på och jag tror i alla fall inte att han skulle må dåligt utan mig där.

Permalink Dagens ridning Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback