Pessoasele second edition

Det här inlägget får bli en kombination av dagens "ridning" och utvärdering av pessoaselen.

I början tyckte Calle att det var enormt obehagligt att ha något bakom bakbenen. Jag började alltså med att bara låta den sitta vid bakdelen och virade liksom fast linorna kring ringarna på tömkörningsgjorden tills han vande sig vid att ha något vid bakbenen. När han accepterade den i skritt (gick fort) tänkte jag låta honom trava runt mig i longerlinan. Istället sparkade han bakut i ungefär en halvtimme.


När han var klar med dumheterna spände jag den som man ska göra i början, det vill säga lång och låg form. Jag lät honom trava fem minuter i varje varv och då tycker jag att han var jättefin. Man såg verkligen hur han jobbade med bakbenen och halsmusklerna, ryggen såg jag inte eftersom jag hade schabrak under gjorden, men jag tror att han jobbade väldigt bra med den också. Nästa gång jag använder den hoppas jag att han inte tycker det är lika äckligt i början och då ska jag använda den under en längre tid, kanske tio minuter i varje varv. När det går riktigt bra i trav ska jag även börja galoppera.

Man måste vara försiktig och inte gå för fort fram, eftersom att det är krävande för hästarna. Jag märkte att han var riktigt mör efteråt men det kan ju bero på hans upptåg i början. ;) Här är några bilder!

Permalink Dagens ridning Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback