Dressyr på schemat

Jag ändrade mig ganska snabbt till att rida dressyr på ridbanan istället för att klättra. Jag är SÅ glad över det. Han var helt fantastisk alltså. Jag jobbade jättemycket med den icke-existerande förvända galoppen. Jag red på ganska långa tyglar och lät honom bära sig själv hela passet, pillade bara lite med någon hand om huvudet hamnade på sned, eller om han tappade ställningen. Jag värmde upp med ett lugnt tempo i en djup och rund form, både trav och galopp.

Till en början fattade jag förvänd galopp på långsidan och saktade av till skritt på kortsidan osv. Det gick kanon direkt så då gjorde jag det lite svårare genom att fortsätta en hörnpassering, för att sedan utöka till hörn, kortsida, hörn. Efter kortsidan gasade jag iväg över diagonalen så att han hamnade i rätt galopp ute på spåret igen. När jag var nöjd bestämde jag mig för att utmana ödet lite och testa att rida snett igenom i rätt galopp för att fortsätta i förvänd. Först bytte han galopp ett par gånger, men sen fattade han vinken och gjorde helt rätt, utan att tappa bogarna (eller något annat heller för den delen).

Efter att jag hade ridit så hjälpte jag Fanny att hoppa med hennes ponny Tambo. Först fick hon travhoppa ett räcke på åttvolt. Sedan fick hon hoppa några linjer som jag gjorde till en bana på åtta språng, varav två var fyra travbommar i rad. Sen byggde jag om till tre studs och ett galoppsprång till en oxer.

De var sååå duktiga och Tambo hoppade helt fantastiskt. Han har väldigt bra frambensteknik.

Permalink Dagens ridning Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback