100 cm

Jag tror kanske att Calle var världens underbaraste häst idag. Var och tävlade 100 cm i Täby och tänkte skriva om banan hinder för hinder för då blir det lättare för mig att blicka tillbaka senare. Ingen kommer orka läsa detta så om ni bara vill se filmen kan ni scrolla ner!

1. Första hindret var världens smalaste oxer (alltså på längden). Det kändes nästan löjligt, jag tror att det var ungefär 30 cm mellan den främre och den bakre bommen. Sen var den liten som fan, kan inte ha varit med än 85 cm hög. Jag hade en lagom galopp fram mot hindret, men sen började han slänga med huvudet så att jag var tvungen att korta upp honom lite. Det gjorde inget och språnget blev bra.

2. Det var 24 meter till nästa hinder som var ett räcke. Vi hade en galoppen som jag hade planerat så att det blev sex perfekta galoppsprång. Jag skulle dock ha tänkt på att byta galopp, men eftersom att bågen knappt existerade störde det inte vår rytm på något sätt.

3. Tredje hindret var en parallell oxer ur sväng från långsidan. Jag tycker att anridningen var bra, även om jag attackred lite för jag hade fått för mig att den skulle komma lite snabbt och att han skulle behöva hjälp över. Efter hindret ville han rinna iväg och dessutom tog det typ 20 meter för mig att byta till rätt galopp, vet inte riktigt varför.

4. Fjärde hindret var en oxer på långsidan och den gick bra.

5. Det var strax över 25 raka meter till nästa hinder som var ett litet räcke. Red på sex galoppsprång, men tyvärr blev det ett kort sista. Jag vet inte om han blev sur för att det rubbade vår rytm, men efter hindret sparkade han bakut en gång.

6. Det sjätte hindret var en parallell oxer som jag självklart hamnade för nära. Det blev alltså ett helikoptersprång (som ni ser på filmen) så jag bokstavligt talat sköts ur sadeln och sen ner på honom igen. Där hamnade jag lite ur balans om vi säger så.

7. Därför blev jag tvungen att lägga en volt för att hitta tillbaka till alla stigbyglar och tyglar. Jag tänkte att jag skulle lägga en så liten volt som möjligt för att slippa tidsfel och ändå komma till omhoppning. Jag glömde i stundens hetta bort att man får 4 fel om man lägger en volt, så det var ju otroligt onödigt. Men det är lätt att vara efterklok. Denna lilla volt i kombination med en stackars förvirrad Calle ledde såklart till att han hoppade med otroligt hängande framben och rev hindret. FAST DET VAR ETT LITET RÄCKE! Det var däremot inte hans fel utan puckade mattes fel som inte tänkte efter före hon agerar och lägger världens minsta volt.

Fick alltså fyra fel för volten och fyra fel för rivningen. Sen fick jag nog ett tidsfel också om jag inte minns fel? Jag är ändå nöjd för han var så himla positiv och glad över att få tävla (haha, tror jag). Här kommer en liten film.


Permalink Tävling Kommentarer (5) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Lamia - TÄVLING PÅ BLOGGEN

Sv: Hahahah ja hon är rätt skojig, antingen är det turbofart på henne eller så ramlar hon bara ihop och tvärsover :D

Postat av: Lina

Ska kolla filmen när jag kommer hem! =)



Sv: Va, epilepsi-varning?! :P Hur menar du då? ^^

Postat av: Moa

Skönt att du är nöjd :) Jag tycker att det ser bra ut!

Postat av: Lina

Sv: PRecis vad jag menar, blinkande lampor framkallar epilepsi, inte suddiga bilder :P

Postat av: Bella

HELVETE VA HAN HOPPA !!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback