Torv, spån eller halm?

Det finns så extremt många olika sätt att strö sin box på nuförtiden. Torv, torvmix, spån, halm, halmpellets, spånpellets, pappersbitar. You name it!


Så nu vill jag att ni svarar på lite frågor! Antingen i kommentarsfältet eller på er blogg (länka gärna då så att jag kan läsa svaret).

1. Vad står din häst på för strö?
2. Vad är bra med just den sorten? Finns det någon nackdel?
3. Har du permanentbädd eller mockar du ut allt kiss varje dag?
4. Om du har bädd, strör du då på med kalk eller stalosan för att ta bort lukt och annat äckelpäckel?

5. Mockar du på något speciellt sätt? Ex. vallar längs boxväggarna, som en kulle i mitten, helt horisontellt längs hela bädden osv.


Mina svar

1. Torvmix
2. Alla i stallet har det. Jag tycker det är mest lättmockat av de jag har testat (allt utom papper), det är perfekt om man vill ha en permanentbädd och det går bara åt en i veckan under vintern när hästarna går in vid 16.00
3. Permanentbädd
4. Jag lägger stalosan över hela bädden innan jag fyller på ny torv.
5. Hel platt och rakt, lika mycket över hela boxen.



Hoppas ni också svarar!

Permalink Allmänt Kommentarer (15) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Lina - Inridning, tävling och graviditet!

Jag har svarat i bloggen =)



Sv: De kan bli lite kalla nu när kylan slog till, men då är det bara att dra ett par tumvantar över! :P

Postat av: rebecca

jag har svarat i bloggen!=)

Postat av: Bella

1. Spån kombinerat med lite halm under vinterhalvåret

2. Det är lättmockat, luktar rent och fräscht:)

3. Min häst har någon form av bädd eftersom hon rör runt så mycket i boxen och alt spån hamnar längs med väggarna annars. Jämnar till "bädden" vare dag och mockar ibland ur lite mer kiss. Självfallet mockas allt bajs ut vare dag!

4. Nej det gör jag inte. Luktar inte särskilt mycket tycker jag och har alltid riktigt med rent spån ovanpå.

5. När jag mockar är jag oerhört pedant och noggrann:p Lägger det jämt i hela boxen ända fram till under krubban. Innan lämnade jag en liten sträng längst bak för att försöka underlätta mockningen...men inte längre. Nu under vintern lägger jag in halm längs med kanterna som ytterligare isolering.

Postat av: Johanna

Jag har svarat i bloggen!

Postat av: Emma

1. Spån

2. Lättmockat, ljust och tar inte stor plats på gödselstacken.

3. Har två ponnyer, ena har bädd eftersom det redan var det sen innan i boxen och det fanns ingen möjlighet att mocka ur då. Den andra har inte bädd, spånade upp en tom box och passade på att hålla det "obäddat".

4. Nej.

5. Jag gör det helt "platt" i hela boxarna.

Postat av: Emelie

1. Jag har mina hästar på halm =)

2. Det blir ljust med halm, hästarna har något att "pilla" med, man ser lätt vad som är skit/kiss. Nackdel är att det är svårmckat för de som inte är vana OCH att jag är allergisk haha.

3. Jag mockar ut allt varje dag, väldigt noga!

4. Jag har inte bedd, men strör ändå på kissfläckarna som blir med stalosan. Mycket smidigt och lukten försvinner.

5. Jag lägger en rad halm längs boxväggen nu på vintern så det ska hållal ite tätt från kylan, sedan lägger jag resten av halmen i mitten så hästen får bädda själv. Dock ingen "berghög" utan det är rätt platt men halmen ligger ändå inte längs med kanterna.

Postat av: carolina

1. apån

2. Det blir ljust, lätt att mocka, suger upp kiss bra, mjukt och flluffigt, lätt att förvara. nackdel - dyrt, går åt mkt till min häst som är GRIS, dålig kvalite kan damma mkt.

3. Eftersom han grisar så mkt så måste jag ta kisset med, förra hästen hade jag "halvbädd", jag spara kisset men när de blev en liten kulle så skrapade ja bort översta lagret eller så tog ja bort ett hål just där hon kissa

4. jag kalkar alltid innan oavsett om de e bedd eller ej, just för att förebygga att de inte ska lukta.

5.Skulle ja ha strö i hela bädden skulle ALLT ligga längst bak i boxen då han leker mkt, så ja brukar lämna nästan 1m ränna längst bak. Denna rännan är HELT borta på morgonen. Ser alltid till att de finns mkt spån och är fluffigt. Jag vill även gärna ha vattenhinkarna nära där höt placeras.



kika in på http://Tinkas.blogg.se

Postat av: Charlotte

Hej,



jag har svarat på din fråga på min blogg :)



mvh Charlotte

Postat av: Camilla

1. Spån

2. Ljust, lättmockat

3. Mockar ut allt varje dag

4. har ej bädd, upplever aldrig dålig lukt, i så fall tar jag lite kalk

5.tar först bort kisset, sen bajset och går igenom övrigt spån i jakt på bajsrester. Har inget spån i en tunn "ränna" nedanför krubba, "höplats" och vattenhink.

Postat av: Carin

Hejsan! Jag använder spån till min häst då detta är stallägarens önskan. Har haft halm tidigare och jag föredrar nu spån, det luktar betydligt mindre och är mer lättmockat dä min häst är väldigt "renlig". En bloggbekant har testat halmpellets och jag är oxå nyfiken att testa och blanda med spån. Kolla hennes blogg för idag hade hon en utvärdering av detta :-) http://billiejean.bloggplatsen.se/



Tack för mig!

Postat av: Carin

Skrev även jag ett inlägg S Kolla där!

Postat av: jenny

1. Han står på kutterspån

2. Först och främst är det det enda strömedlet man lätt får tag på omkring där vi står, det är ljust och fint och lättmockat men kan dock bli lite väl dammigt inne hos vissa andra hästar.

3. Ingen bädd, mockar ut allt varje dag!

4. -

5. Lägger det ganska jämnt över hela boxen, kanske lite mindre under vattenhink och krubba, med en liten "kulle" i mitten som han trampar ut under kvällen. Har en ganska "messy" häst så innan han ska sova ligger det nog ganska jämnt över boxen :p

Postat av: Sara

1. Torv men har precis bytt till torvmix.

2. Bytte till torv från spån förut pga min ena häst fick hosta av spånet. Men hon slutade hosta direkt när vi bytte till torv. Men nu har vi provat med torvmix också och det går bra för henne det en så länge :) Annars får vi byta tillbaka till torv igen ;)

3. Mockar ut allt som behövs varje dag

4. vi strör med kalk ibland i gödsel högen ute iaf;)

5. Lite olika pga hur stökigt det är haha, men oftast blir det "vallar" mot väggarna ;)

Postat av: Ida

1. Torv och spån, vi strör varannan gång med torv, varannan med spån!

2. Får det bästa av båda! Spånet suger upp bra, men det är dammigt, men torven är ju lite fuktig så den tar bort dammet, så det negativa med det ena vägs upp av det andra!

3. På vintern bädd, på sommaren åker allt ut!

4. Det där rosa pulvret brukar vi ha

5. Helt platt och jämnt ska det va! Men en gång längst fram som sopas ren

Postat av: Emelie



1. Torvmix

2. Spånet gör det ljust och luftigt medan torven suger åt sig det blöta mkt bra samt tar bort det mesta av lukten.

Enda nackdelen är väl att det är ganska dyrt eftersom jag har en häst som är ganska rörig i boxen, så jag måste fylla på ganska ofta. (Ca 2 ggr i veckan)

3. Har en sk halvbädd, jag tar bara bort det översta lagret av kisset och vänder ej på hela boxen.

4. Använder stalosan ibland.

5. Mockar helt horisontelltoch jämnt i hela boxen. På kortsidorna har jag en "gång/ränna" som är lika bred som en greplängd ungefär där jag sopar rent.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback