Stum i bröstryggen

När jag tog ut en kiropraktor till Calle för typ fyra månader sen konstaterade hon att han var lite stum i bröstryggen. Vissa hästar får det av till exempel en sadel som inte passar eller, som i Calles fall, av en låsning i bogen/bogarna.

Jag är väldigt noga med att visitera ryggen innan jag rider, för jag är så fruktansvärt rädd att Calle ska få problem med den på något sätt. För att se om din häst är stum i bröstryggen gör du såhär:

1. Ställ dig bredvid hästen i höjd med bröstryggen.



2. Lägg händerna ovanpå varandra på bröstryggen, ungefär där sadeln slutar eller precis bakom.


3. Tryck ner ryggen på hästen ungefär som om du gjorde hjärt- och lungräddning på någon (fast inte lika hårt såklart).

Om hästens rygg sviktar med i dina rörelser är det inga problem, om hästen är stum kan det vara bra att undersöka om sadeln passar och kanske ta ut en kiropraktor eller liknande.

För att förebygga den här typen av problem har Calles kiropraktor bett mig göra en sak varje dag, före och efter ridning, som bara tar några sekunder. 

1. Ställ sig bredvid hästen, ungefär vid sadelläget.

2. Leta upp det området under magen där bukmuskulaturen förenas som ett V.

3. Använd något, till exempel bakdelen på en hovkrats, för att "klia" precis i spetsen på muskulaturens V i ca 10 sekunder. Jag brukar upprepa en gång så att det blir totalt 20 sekunder.

4. Du gör rätt när hästen lyfter på ryggen och sträcker ut halsen. Hur hårt du ska "klia" är olika från häst till häst, visa behöver man knappt nudda och på andra måste man ta i som bara den. Prova dig fram.


Jag tycker att det är värt att göra det här varje dag, för sen jag började med det har inte Calle varit stum i bröstryggen en enda gång!

Permalink Hästvård Kommentarer (4) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Lina

Sv: Tyvärr har det inte hjälpt att ligga i, har inte hunnit med allt ändå =( Dygnet behöver fler timmar!

Postat av: Fanny

Rösta på vilket foder du använder i min blogg! :)



Ha en bra dag!

Postat av: Anonym

Vad heter kiroprktorn, ska nämligen ta ut en för att kolla på min häst :D

Postat av: Bodil

Superbra tips! Har försökt lära mig detta flera gånger men inte lyckats. Nu ska jag ut och killa min häst under magen =)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback