Streching

Jag försöker hinna strecha Calle efter varje ridpass men hinner inte alltid med. Däremot ser jag verkligen till att jag hinner med det om jag har gjort något extra jobbigt, tex konditionsträning, klättrat, hopp/dressyrtränat. Hur som helst försökte jag ta lite bilder när jag strechade honom efter dagens ridpass och tänkte förklara vad och hur jag gör.

Det första du måste tänka på är att absolut inte strecha en kall, sjuk eller skadad häst. Du ska göra det inom 30 minuter efter du har arbetat hästen, vilket innebär att du inte ska strecha hästen när du kommer hem från en tävling utan på tävlingsplatsen!

Jag brukar börja med framdelen. Jag brukar göra alla moment i ca 30 sekunder men man kan även upprepa i tex tre intervaller om tio sekunder.

1. Streching av frambenets böjarmuskulatur och ryggmuskulatur. För hästens ben framåt nedåt tills den slappnar av och lyft därefter benet uppåt. Målet är att så småningom (kan ta flera månader) kunna ha hästens framben i 90 grader vinkelrätt mot bogen. Hästens ben ska vara rakt.



2. Streching av mank- och bogmuskulaturen. För hästens ben åt sidan framför det andra frambenet och håll någon dm ovanför marken.



3. Streching av mank- och bogmuskulaturen. Ställ dig jämte hästens med ansiktet framåt och lyft upp frambenet i en 90 graders vinkel. För sedan benet bakåt.



Sedan går jag över till bakdelen

1. Streching av skink- och lårmuskulaturen. Lyft benet framåt uppåt så att det bildas två 90 graders vinklar. Det här är jättetungt så jag brukar ta 15 sekunder i taget.



2. Streching av lår-, skink- och lite ryggmuskulatur. För bakbenet framåt nedåt mot framhoven. Målet är att så småningom (även här kan det ta flera månader) kunna dra hela vägen till framhoven.



3. Streching av knästräckarmuskulaturen. För benet bakåt nedåt.



Jag brukar göra lite mer saker med rygg- och nackmuskulatur men det var lite svårt att ta bild på.

Permalink Hästvård Kommentarer (2) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Matilda

Vilket bra inlägg! :D

Postat av: Jenny

bra inlägg, mer liknande plx :D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback