Rakriktning

Igår sa min dressyrtränare något jag inte har tänkt på förut. Det började med att hon frågade världens jobbigaste fråga: varför vill du rakrikta hästen? Trots att hon inte försökte sätta dit mig fick jag panik och svarade något i stil med att rakriktning troligtvis är ett slags bevis på en jämnstark häst.

Hon förklarade att hästen har en viss styrka på båda ben och för att få ut den absoluta kapaciteten för de bästa sprången krävs såklart att båda benen trycker av hästen från marken, över hinder. (hennes förklaring var bättre och med massa gester, som är lite svåra att översätta till ord, plus att hon är betydligt mer pedagogisk än vad jag är).

Hon drog även paralleller till när man rider ett dressyrprogram, och det är bakbenen som ska sättas i arbete. Har man båda bakbenen med sig blir effekten dubbelt så bra! Men det var inte lika intressant. ;)

Nu ska jag i alla fall tänka på det nästa gång jag tävlar, att vara mer noga med att rakrikta framför hinder, så får vi se om det ger något resultat!

Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback