Dressyr 14/4 - 10

Igår tränade jag dressyr för Karin Styrman. Hon var helt fantastisk och verkligen min typ av människa. Lugn och eftertänksam, utan att bli löjlig eller jobbig. Det var första gången jag tränade för henne och jag tänker fortsätta så ofta jag kan (dvs har tid och råd).

Vi red mest runt och körde lite finlir och hennes filosofi är att inte rida massa svåra övningar första lektionen. Det gick alltså främst ut på att hitta vad som ska förbättras och förändras i grundridningen. Hon menar på att vi kvinnor inte ska behöva bära upp hästen utan hästen ska bära upp sig själv, vilket är vettigt men också väldigt grundläggande för att kunna åstadkomma bra ridning.

Calle tappar gärna höger bakben och undviker att spåra, därför varierade vi ställningen mellan utåt-, inåt- och rakställd. I galoppen fick jag öva på att sitta med ytter sittben mitt i sadeln vilket jag absolut inte är van vid. Jag förstod syftet, vilket var att känna och få kontroll över ytter bakben. Jag kände verkligen skillnaden och det var jättekul! Tanken är att jag senare i utbildningen ska kunna hålla galoppen med mina sittben och till exempel bryta av till trav bara genom att flytta över och fördela vikten jämt mellan båda sittben.

Calle skötte sig bra och var på överraskande bra humör. Idag (torsdag) ska jag åka och träna hoppning.




Permalink Träningar Kommentarer (3) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Jenny Krook

Ni var jätteduktiga.

Jag ska skicka dem när jag får med mig minnet till jobbet. Har ingen mail hemma.

Kram!

Postat av: Louise

Anna Scarpati har Charlies Häst&Hund och Skara Hästsport mycket av. Maila någon av dem och hör om du kan beställa.



TopRider har RG.

Postat av: Louise

Det behövs inte, det såg bara ut att innehålla det på bilden. ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback