Att föda en svårfödd häst

Min filosofi har alltid varit att man ska ge hästen så mycket grovfoder och så lite kraftfoder som möjligt. Jag har blivit tvungen att utvidga den tanken lite sen jag köpte Calle. Hur det än ligger till har jag en väl fungerande och noga uträknad foderstat som, för mig, innehåller en onaturligt stor mängd kraftfoder. Men vad ska man göra om det är det enda som fungerar?

Calle får så mycket hösilage han äter upp, vilket är ungefär 15 kg per dygn. Alla hästar i stallet har blivit tjocka av vårt silage, förutom Calle vilket troligtvis beror på att han har tagit något slags fetmavaccin. ;) 


I krubban får han 2,5 kg KRAFFT müsli röd (för högpresterande hästar), 1,5 kg havre och 0,5 kg KRAFFT Protein.


Han har lite känslig tarm om man får uttrycka sig så och blir gärna lite lös i magen. Därför får han ett tillskott nedblandat i fodret som heter Stomach - plus, och det fungerar jättebra. Utöver det får han även salt och ett par dl olja.



Vad äter din häst för mat?

Permalink Hästvård Kommentarer (2) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Louise

Den där Stomach ser intressant ut, innehåller den loppfrön?

Postat av: Lotta

Har också en svårfödd häst.. hon åt också ca 15kg hösilage om dagen, 3 kg lucern, 1kg havre, betfor, ca 1,5kg salsa + vitaminer men gick ej upp... Åkte till vet och kollade tänder samt tog blodprov men hon var ok där. Men bytte till salsa Hotmix och nu är hon faktiskt rund.. skönt att inte behöva ge ton med mat längre. Så nu äter hon 12kg hösilage om dagen och 1,5kg salsa hotmix.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback